قال الصّادق علیه السّلام:
اصول المعاملات تقع على اربعة اوجه :
معاملة اللّه ، ومعاملة النّفس ، ومعاملة الخلق ، ومعاملة الدّنیا، وکلّ وجه منها منقسم على سبعة ارکان .
امّا اصول معاملة اللّه تعالى فسبعة اشیاء:
اداء حقّه ، وحفظ حدّه ، وشکر عطائه ، والرّضا بقضائه ، والصّبر على بلائه ، وتعظیم حرمته ، والشّوق الیه .
واصول معاملة النّفس سبعة :
الخوف ، والجهد، وحمل الاذى ، والرّیاضة ، وطلب الصّدق والاخلاص ، واخراجها من محبوبها، وربطها فى الفقه .
واصول معاملة الخلق سبعة :
الحلم ، والعفو، والتّواضع ، والسّخاء، والشّفقة ، والنّصح ، والعدل والانصاف .
واصول معاملة الدّنیا سبعة :
الرّضا بالدّون ، والایثار بالموجود، وترک طلب المفقود، وبغض الکثرة ، واختیار الزّهد، ومعرفة آفاتها، ورفض شهواتها مع رفض الرّیاسة .
فاذا حصلت هذه الخصال بحقّها فى نفس ، فهو من خاصّة اللّه وعباده المقرّبین و اولیائه حقّا.
شرح:
در حدیث شریف فوق، امام صادق (علیه السّلام) مهارتهای زندگی را به چهار دسته تقسیم فرموده اند:
الف- مهارت خداشناسی (اصول هفتگانه تعامل با خدا):
1- ادا کردن عملی حقوق الهی
2- استمرار عمل و حفظ حدود الهی
3- شکر نعمتهای الهی
4- راضی بودن به قضای الهی
5- صبر و تحمل سختی ها
6- بزرگداشت مرزهای خدایی
7- اشتیاق برای رسیدن به خدا
ب- مهارت خود شناسی (اصول هفتگانه تعامل با خود):
1- جهاد و خودسازی
2- ترس از جهنم
3- تحمل ریاضت
4- راستی همه جانبه
5- انجام کارها فقط برای کسب رضایت الهی
6- اخراج غیر خدا از سرزمین دل
7- تنظیم همه کارها با شاقول دین، عقل و فهم
ج- مهارت مردم شناسی (اصول هفتگانه تعامل با مردم):
1- بردباری و تحمل دیگران
2- بخشندگی
3- تواضع و فروتنی
4- سخاوتمندی و کرم و بزرگواری
5- مهربانی قلبی
6- مهربانی عملی
7- انجام درست هر کاری و هر چه را برای خود خواستن برای دیگران نیز خواستن
د- مهارت دنیا شناسی (اصول هفتگانه تعامل با دنیا):
1- قناعت و راضی بودن به کمترین امکانات
2- تقسیم شادی و دارایی خود با دیگران
3- نرفتن به دنبال چیزی که نیست
4- پرهیز از زیاده خواهی
5- بی رغبتی نسبت به دنیا
6- آفت شناسی
7- فرار از خواسته های نفسانی و ریاست طلبی
و در پایان حدیث شریف فوق، حضرت امام صادق علیه السّلام اهداف سه گانه مهارتهای زندگی را چنین نام می برند:
1- بنده اختصاصی خدا شدن
2- کسب قرب الهی به عنوان بالاترین درجه خلوص و بندگی
3- عضویت در جمع عاشقان خدا
(برگرفته از مجله پیوند، شماره 388)